Koronavuosi kiinteistöalalla – miten selvisimme ja mitä opimme?
Maaliskuun puolivälissä 2020 pysähdyttiin isojen asioiden ääreen, kun korona seisautti melko lailla kaiken myös Suomessa. Toimistotyöläiset komennettiin etätöihin ja toimitilat tyhjenivät – aloitettiin uudenlainen elämä pandemian ehdoilla.
Myös meillä kiinteistöalalla uudisvuokraus pysähtyi ja työpöytä tyhjeni maalis- ja huhtikuun aikana. Uusia vuokralaisasiakkaita ei kuulunut, ja käynnistettyjä keskusteluita siirrettiin tuonnemmaksi.
Osa toimitilavuokralaisistamme jatkoi kuten ennenkin ja osassa siirryttiin hybridimalliin eli vähennettiin paikalla olevien työntekijöiden määrää.
Koko viime vuosi, kuten tämä alkanutkin vuosi tähän mennessä, on menty koronauutisten ehdoilla. Median nostamat aiheet vaikuttavat asiakkaiden käyttäytymiseen voimakkaasti – jos viikonloppuna kerrotaan talouden elpymisestä, maanantaina soi puhelin. Näin kävi jo heti toukokuussa 2020, kun koronarajoitusten purkamisesta kirjoitettiin.
Nousu- ja laskukaudet lisäävät toimitilojen muutostarpeita, mutta koronan tuoma vaikutus etätyöhön ja sen lisääntymiseen tulevaisuudessa luo epävarmuutta: tilatarpeita on hyvin vaikea ennustaa. Työnteon murros on ollut käynnissä jo pitkään, mutta nyt viimein ymmärretään, että etätyö on tullut jäädäkseen. Koronan tuoma pakotettu digiloikka on osoittanut perinteisemmillekin toimijoille etätyön mahdollisuudet. Missä mittakaavassa etätöitä tullaan jatkossa tekemään, on vielä auki ja lisäksi voimakkaasti toimialakohtaista.
Muutostahti oli mielestäni viime vuonna huikea: kaikki saivat kunnolla kiriä uudenlaisten työtapojen käyttöönottoon ja toimitilojen uudistamiseen. Sekä pienissä että isoissa yrityksissä havahduttiin tilojen joustotarpeisiin. Kaikkien asiakkaidemme kanssa tehtiin yhtä lailla ketterästi uusia monimuotoisia ratkaisuja.
Tärkeintä on hyvinvointi – sekä oman henkilöstön että asiakkaiden turvallisuus
Meillä LähiTapiola Kiinteistövarainhoidossa mukauduttiin nopeasti kaikilla toimintamme osa-alueilla, kaikkien sidosryhmien kanssa. Kiinteistöjemme aulapalveluiden vuoroja vähennettiin ja siivousta lisättiin. Esimerkiksi Kalasataman Troolissa aulahenkilökunta myös auttoi siivoustöissä, sillä aula- ja siivouspalveluita tuottaa sama yritys.
On tärkeä huolehtia siitä, että töihin saapuminen ja turvallisuus yhteisissä tiloissa on suunniteltu huolellisesti. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että toimistolle saapuessa tarjolla on kasvomaskeja ja käsidesiä. Eräs hieno esimerkki löytyy pääkonttorimme henkilöstöravintolasta, jossa samalle paikalle ei saa istua peräjälkeen, vaan kaikki pinnat siivotaan aina ensin huolella. Toimistolle ja ruokalaan on todella turvallinen olo tulla, kun näkee, että hommat on hoidettu hienosti.
Omalla toimistollamme ylläpidetään seurantataulukkoa työntekijöiden läsnäolosta. Lisäksi huolehdimme, että ohjeistuksia ja muistutuksia turvaväleistä sekä käsi- ja yskimishygieniasta on nähtävillä kattavasti, ja käsidesiä on tarjolla kaikkialla.
Työhyvinvointi on kuitenkin muutakin kuin turvavälejä ja huolellista hygieniaa. LähiTapiola Kiinteistövarainhoito on aina pitänyt huolta henkilöstön hyvinvoinnista, ja koronan myötä tähän kiinnitettiin entistä korostuneemmin huomiota. Etätoimistolle on saanut viedä kannettavan tietokoneen lisäksi oman työtuolin sekä näytön. Kalustevalmistajien kanssa on neuvoteltu edut sähköpöydän hankinnasta unelmoivia varten, joten ergonomiasta ei ole tarvinnut kotonakaan tinkiä.
Tarjolla on ollut virtuaalijumppia, työfysioterapiaa sekä psyykkistä tukea työterveyden puolelta. HR muistuttelee eduista tasaisesti ja on järjestänyt myös erilaisia aktiivisuuteen kannustavia kampanjoita, kuten taukoliikuntakilpailuja. Tämä kaikki antaa tukea ja hyvinvointia jokaiseen päivään.
Inhimillinen kohtaaminen kantaa hedelmää
Olemme käyneet vuokralaisasiakkaiden kanssa keskusteluja pitkin matkaa koronapandemian alusta lähtien. Maaliskuussa 2020 valmiuslain käyttöönoton myötä kahvila- ja ravintolatoimijat joutuivat entistä ahtaammalle, joten päätimme toimia vuokranantajana tilanteessa vastuullisesti ja joustavasti. Annoimme vuokranmaksuihin vapautuksen kahvila- ja ravintolatoimijoille huhti- ja toukokuun 2020 ajalta, ja lisäksi sovimme erilaisista maksuaikajoustoista. Etenkin pienyrittäjien tilanteet huomioimme tapauskohtaisesti tilanteen vaatimalla tavalla.
Huolehtiva ja inhimillinen asenne vuokrasopimuskumppanuuteen on kantanut hedelmää. Asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset olivat viime vuonna paremmat kuin koskaan. Myös uudet asiakkaat ovat olleet yhteydessä, sillä he ovat kuulleet, että LähiTapiola Kiinteistövarainhoito on inhimillinen vuokranantaja ja tästä syystä he ovat halunneet etsiä tilat nimenomaan LähiTapiola Kiinteistövarainhoidon kautta. Kun ahdistus on kovimmillaan, kaikenlainen vastaantulo on tärkeää. Ihmisten pitää saada tulla kuulluiksi.
Vaikka viimeinen vuosi on ollut monella tapaa haastava ja elämykset ovat jääneet tyngiksi, mahtuu siihen myös paljon huippuhetkiä. Ihmisten kohtaamisesta arjessa on tullut luksusta, ja toimistolla työkavereiden näkeminen on joka kerta upeaa! Tieto siitä, että olemme kaikki tässä samassa koronaveneessä, helpottaa todella paljon.
Karoliina Turppo
Vuokrauspäällikkö